E most bemutatott tételsor alapján vizsgáznak középiskolás ötvös diákok 19-20 évesen az ötvös szakmai vizsgán.
A Színesfém-technológia tantárgy keretén belül csupán az A tételek egyes anyagai lehetnek érdekesek, az a technológia rész, amellyel egy egyetemistának természetesen, hogy tisztában kell lennie.
Ezt az anyagmennyiséget szeretném majd kombinálni az egyetemi előadásokon elhangzottakkal és a szakmai látogatások során megszerzett ismeretekkel. A szigorlati tételek pontos meghatározása később.
Felsorolás azon témakörök közül, amelyekkel foglalkoztunk a elmúlt két szemeszter során:
- ESZTERGA, ESZTERGÁLÁS, ESZTERGAKÉSEK
- BIZONYOS ÖTVÖS SZAKMAI KIFEJEZÉSEK ÉS AZOK MEGBESZÉLÉSE
- ALAPANYAGÖNTÉS KOKILLÁBAN
- HOMOKÖNTÉS FELADATOK OTTHON
- ÉREMMODELL KÉSZÍTÉSE ÉS AZ ÖNTÖTT ÉREM FOLYAMATA
- BRILIÁNS MODELLEZÉSE FÁBÓL ÉS A BRILIÁNS NÉZETEI
- FÁVAL KAPCSOLATOS MODELLEZŐ- ÉS TÁRGYKÉSZÍTŐ-MŰVELETEK
- BRIT EZÜSTMŰVESSÉG PÁR ALKOTÓN KERESZTÜL
- MAGYAR NEMZETI MÚZEUM RESTAURÁTOR MŰHELYEINEK LÁTOGATÁSA
- BRETTASZTAL KÉSZÍTÉSE
- HEGESZTÉSI ALAPFOGALMAK EGY FORRASZTÓASZTAL KÉSZÍTÉSE KAPCSÁN
- FÉMJELEK-FÉMJELZÉS TÉMAKÖRE
- VÉSNÖK TANULÓFELADATOK ÉS VÉSNÖK ALAPFOGALMAK BEMUTATÁSA
- PÉNZVERŐ MŰHELYLÁTOGATÁSA ÉS A VERT PÉNZ KÉSZÍTÉSÉNEK TÉMAKÖRE
- VÉSNÖK KFT MŰHELYLÁTOGATÁS ÉS A JELVÉNYKÉSZÍTÉS MENETE
- PATINA ÖNTÖDE LÁTOGATÁS ÉS A VASÖNTÉS FOLYAMATA (!)
(...)
- SPOON STORY
RB20120313
--------------------------------------------------------------------------------------------
Szóbeli tételek ötvös tantárgyból szakmai vizsgára 2010/2011. tanév
(Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola)
(Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola)
b) Általánosságban jellemezze Egyiptom és Elő-Ázsia fémművességét! Néhány példán keresztül mutasson rá az alapvonásokra!
b) Jellemezze a népvándorlás és honfoglalás korának ötvösségét!
b) Szóban mutassa be a középkori Magyarország fémművességet! Soroljon fel ide tartozó fontos példákat!
b) Beszéljen a középkor fémművességéről, külön kitérve a karoling, román és gótikus példákra!
b) Jellemezze az őskor fémművességét!
b) Mutassa be a görög, a római és etruszk kultúra fémművességét!
b) Beszéljen a klasszicizmus és szecesszió fémművességéről! Soroljon fel a korszakhoz kötődő alkotókat és műveket!
b) Röviden vázolja fel a zománcművesség történetét! Egy-egy példa segítségével mutasson rá az egyes korok jellemző formáira!
b) Beszéljen a reneszánsz és barokk fémművességről! Nevezze meg a legjelentősebb alkotókat!
b) Beszéljen a bizánci fémművességéről!
szerszámait!
b) Beszéljen egy szabadon választott kortárs (a hetvenes évek és napjaink között alkotó) magyar ötvösművész munkásságáról!
b) Beszéljen az ipari formatervezés fogalmáról, rövid történetéről és főbb tendenciáiról! Soroljon fel magyar tervezőket, valamint mutassa be a design-ékszer hazai és külföldi megjelenési lehetőségeit, fontosabb kiállításait, esetleg galériáit és alkotókat!